ΤΡΟΦΕΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ...!

Φωτογραφία  (και συνταγή) από εδώ
Η τροφή, όπως είναι σε όλους μας γνωστό, είναι απαραίτητη για την επιβίωσή μας. Πρόσφατα όμως, μία σχετικά νέα θεωρία κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος, η θεωρία εκείνη που υποστηρίζει ότι κάποιου είδους τροφές, είναι εκείνες που είναι υπεύθυνες όχι μόνο για την ζωή και την υγεία μας, αλλά και –πρωτίστως- για την καλή μας διάθεση.
Με άλλα λόγια, πρόκειται για τροφές που μας κάνουν να νοιώσουμε (και στιγμιαία, έστω) ευτυχία, ενώ στην αντίθετη περίπτωση, η μη κατανάλωσή τους μάς κάνει δυστυχείς.

Η θεωρία αυτή, δεν βασίζεται –φυσικά- σε κάποιο δυσερμήνευτο φαινόμενο ή σε σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά –τουναντίον- σε λογική, μεθοδική και επιστημονική παρατήρηση και σε συναφή συμπεράσματα.
Σαν ένα πολύ απλό παράδειγμα, που θα μας κάνει να αισθανθούμε από «θεατές» και απλοί αναγνώστες ενός τέτοιου φαινομένου, μέρη αναπόσπαστα συνδεδεμένα μαζί του, είναι το ακόλουθο.

Το παράδειγμα της σοκολάτας

Πολλοί από εμάς, αν όχι όλοι, έχουμε κατά καιρούς αισθανθεί την ανάγκη να καταναλώσουμε σοκολάτα, ιδίως όταν αισθανόμαστε αδύναμοι, κουρασμένοι, στενοχωρημένοι, άκεφοι.
Από την επιστήμη και πάλι, έρχεται η επεξήγηση/αιτιολογία του γεγονότος αυτού, που δεν έχει να κάνει με προσωπικές ιδιορρυθμίες ή απλές γευστικές προτιμήσεις.
Απλά, ο οργανισμός μας, έχοντας γευθεί ήδη την σοκολάτα, «έχει ανιχνεύσει» τα συστατικά της εκείνα που μας βοηθούν σε μια δύσκολη στιγμή.
Η σοκολάτα περιέχει συστατικά όπως η θεοβρωμίνη, αλλά συγχρόνως και ένα αμινοξύ που ονομάζεται τριπτοφάνη που έχει την ιδιότητα να μεταβολίζεται σε βιταμίνη Β3 (νιασίνη) και σε σεροτονίνη που δρουν –κατ’ άλλους ελάχιστα και κατ’ άλλους σε σημαντικό βαθμό- κατά της κατάθλιψης.

Σαν την σοκολάτα, υπάρχουν και άλλες τροφές που μας κάνουν να αισθανόμαστε καλά, με την κατανάλωσή τους. Άλλωστε, σύμφωνα με την Δρα Judith Wurtman, επιστημονική ερευνήτρια και συγγραφέα, «Ό,τι τρώμε επηρεάζει την διάθεσή μας και τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας».
Έτσι, τώρα πια, οι επιστήμονες είναι σε θέση να γνωρίζουν ότι κάποιες τροφές μπορούν να μας κάνουν ευτυχισμένους αφού είναι αυτές που ρυθμίζουν, πολλές φορές την λειτουργία του εγκεφάλου, ο οποίος «στέλνει μηνύματα» για να επικοινωνήσει με τα άλλα μέρη του σώματός μας και να ενεργοποιήσει με τον τρόπο αυτόν τις εντολές του.
Κάποιες από τις εντολές του αυτές έχουν να κάνουν αποκλειστικά και μόνο με την ψυχολογική μας διάθεση και «υλοποιούνται» μέσω συγκεκριμένων χημικών συστατικών που βρίσκονται σε ορισμένες τροφές. Η σεροτονίνη, μία ουσία που μέσω της «παρουσίας» της νοιώθουμε ευτυχείς ενώ εξ αιτίας της απουσίας της αισθανόμαστε δυστυχισμένοι, βρίσκεται σε τροφές όπως το σπανάκι, οι μπανάνες και η γαλοπούλα. (Το σπανάκι, συγκεκριμένα, περιέχει σε υψηλή περιεκτικότητα φολικό οξύ, στο οποίο οφείλεται η παραγωγή σεροτονίνης.)

Στην ίδια κατηγορία εμπίπτουν και τα σπαράγγια, που εμπεριέχουν μεγάλες ποσότητες φολικού οξέος.
Τα πορτοκάλια, στη συνέχεια, επειδή είναι πλούσια σε βιταμίνη C, η οποία μειώνει το άγχος, βοηθούν πολύ σε στρεσογόνες καταστάσεις.

Το αβοκάντο, μια «εξωτική» αλλά και ιδιαίτερα πλούσια σε κάλλιο τροφή, έχει τον δικό του τρόπο για να μας προσδώσει ηρεμία και να μας προστατεύσει από ιδιαίτερες εξάρσεις που μας ταράζουν, αφού ρίχνει ή διατηρεί την αρτηριακή μας πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα.
Η φρέσκια καρύδα, άλλο ένα εξωτικό προϊόν, περιέχει λίπη που μπορούν να μας βοηθήσουν στην πιο εύρυθμη λειτουργία των σωματικών μας διεργασιών, στην καλύτερη απόδοση του εγκεφάλου μας και στην βελτίωση της ψυχολογικής διάθεσής μας.
Τα καρύδια έχουν τρεις τουλάχιστον λόγους για να μας προσδώσουν μια καλή διάθεση. Περιέχουν μαγνήσιο (όπως άλλωστε και η σοκολάτα), ένα συστατικό που ευθύνεται για την ευεξία μας, πολυφαινόλες και άλλα αντιοξειδωτικά που ενδυναμώνουν το νευρικό μας σύστημα και ενισχύουν την λειτουργία του εγκεφάλου μας.
Ομοίως, άλλες τροφές μάς βοηθούν καθημερινά στη μάχη μας κατά της κατάθλιψης με τα διάφορα «όπλα» που κάθε μια από αυτές διαθέτουν.
Το τυρί, για παράδειγμα, είναι πλούσια πηγή σε ψευδάργυρο, με τα ίδια -ως άνω- ευεργετικά αποτελέσματα.

Το μέλι, με μεγάλη περιεκτικότητα κουερσετίνης, μόνο καλό μας κάνει, ενώ ο σολομός, τροφή που περιέχει Ωμέγα 3, είναι ικανός να μας «κάνει να χαμογελάσουμε», αφού μειώνει την αρτηριακή πίεση και είναι πολύ ωφέλιμος για το νευρικό μας σύστημα.
Τις γλυκοπατάτες τις έχετε ποτέ «δει» σοβαρά? Αν όχι, τώρα είναι μάλλον η στιγμή γι΄αυτό, αφού περιέχουν Β6, που μας χαρίζει ευεξία και μας διαφυλάσσει από επιβλαβείς διακυμάνσεις της διάθεσής μας.
Τα παντζάρια, στη συνέχεια είναι κατ’ εξοχήν πολέμιοι της κατάθλιψης λόγω των συστατικών τους, δύο εκ των οποίων είναι και πάλι το μαγνήσιο αλλά και το φολικό οξύ. Ισχυρό λοιπόν όπλο στο διατροφολογικό μας οπλοστάσιο.
Για τελευταίο, στην ενδεικτική παρουσίασή μας αυτή, αφήσαμε κάτι που και πηγές στο εξωτερικό αναγνωρίζουν σχεδόν ομόφωνα και ονομάζουν σαν «ελληνικό γιαούρτι», του οποίου μάλιστα η ζήτηση, αυξάνεται συνεχώς.
Το ελληνικό γιαούρτι λοιπόν, περιέχει πρωτεΐνες, είναι ένα ισχυρότατο προβιοτικό και τονώνει κατά πολύ την λειτουργία του εγκεφάλου, κάνοντάς μας να νοιώθουμε καλά, χαρούμενοι ευδιάθετοι.
Βέβαια, όπως αναφέρθηκε ήδη, η αναφορά αυτών των «ψυχολογικά» ωφέλιμων τροφών είναι καθαρά ενδεικτική, όχι περιοριστική, αλλά αρκετά διαφωτιστική, όπως πιστεύουμε.
Εν κατακλείδι, πάντως, βασικός κανόνας ενός ανθρώπου που θέλει να αισθάνεται καλά μέσω της διατροφής του είναι να ενημερώνεται όσο μπορεί για τα οφέλη αλλά και τις αρνητικές, κάποιες φορές, συνέπειες των τροφών, ανάλογα με την ποσότητα που ενδείκνυται να καταναλώνουμε και τον τρόπο παρασκευής τους ώστε να μην καταστραφούν οι θετικές ιδιότητές τους.
Επειδή, όπως αποδεικνύεται, τελικά, μαζί με τον έρωτα, η καλή διάθεση περνάει πάντα από το στομάχι.